2010. március 21., vasárnap

A Lankóc körüli erdőkben

A gemenci Lankóc semmikép se tévesztendő össze a Dráva melletti védett Lankóci-erdővel. A gemenci Lankóc eredetileg, ha jól tudom,  egy középkori település volt Decs magasságában, a mai Gemenci-erdő szélén. A terület neve dűlőnévként fennmaradt, sőt a 20.század elején cigányok is lakták, akik aztán továbbhúzódtak Gyöngyösoldalba, majd Decsre.(1). Ma a múzeumként működő szivattyúház és egy gátőrház, valamint a Gemenci-erdőt határoló védgát egy élesebb kanyarja őrzi meg ezt a régi nevet.
 A lankóci szivattyúház felirata.(Tavaly áprilisi fénykép)

A területen három olyan fa is áll, amiket Pósfai György derített fel, köztük két szép tölgy és a Gemenc legnagyobb fűzfája. A területen tavaly már jártam,(2) de akkor a magas vízállás miatt a fákat nem tudtam megközelíteni. A mostani árvíz előtti állapot arra sarkalt, hogy ezt a hiányt pótoljam.
Szép rét közepén áll a Gemenc legnagyobb kerületű fűzfája.

A fűz eléggé romos állapotban van. Sőt egy nagy odvának beszakadása óta olyan, mintha nem is egy fa lenne, hanem kettő. György 2003-ban 832cm-esnek mérte. Én most 835-nek.

Régóta ismert ez a tölgy is, péterhidinek nevezik. György 2003-ban 560-nak mérte, 2009 tavaszán 562-nek.  Most én 563-t mértem. Elképzelhető, hogy már nem nő. Elég rossz bőrben van.

A védgát belső oldalán sok helyütt egy időszakos vízfolyás húzódik. Ez a Visszafolyó-Duna maradványa. Figyeljünk a kép apró részleteire is! A jobb alsó sarokban a gemenci piros fazekak egy mutánsa, a piros vödör hever. (Aki számára a "gemenci piros fazék" nem mond semmit, az nézze meg György február végi gemenci képeit itt.

Tavaly akadt György erre a nagyszerű területre, ahol egy magasan szétágazó hármas tölgy áll.
Megvan még az a kidőlt fa is, amit György az átkeléshez használt. Lásd: (4)

Két cm-es gyarapodással 598cm-t mértem, eléggé körültekintően, alaposan.

Tavalyi utamon itt magasan állt a víz.

Bíztam abban, hogy egy-két új fa is akad majd. "Bemelegítésnek" ez a listáról lecsúszó 593 cm-es nyár akadt utamba. (Ezt 2012 nyarán már kidőlve találtuk)

A Lankóci-kanyar előtt akadtam erre a szép füzesre. Előtérben a terület egy listás, 720 cm-es fája.
Koordinátái: 46 16'25";18 50'55"

Végezetül Szomfova felé tartva egy 643 cm-es nyárfát is találtam.
(46 17'15";18 51'47")


A terület műholdképe