2014. április 18., péntek

Kosborok (hiánya) a Szekszárdi-dombságban

A mai nap legemlékezetesebb pillanata, egy felhőlyukon át rövid ideig fénypászta esik a grábóci kolostortemplomra a Szálka feletti domboldalról

Ma kosborokat keresni indultam, de nem találtam. Csak ilyen közönséges virágokra akadtam,
mint a télizöld.

Keresni persze nem csak úgy vaktában indultam el, hanem Tóth István Zsolt pontos koordinátái alapján. Így sem egyszerű a helyzet. Kap az ember egy erdő közepére mutató koordinátát, aztán nekivág toronyiránt.  Vízmosások, úttalan utak, dzsuva, aztán utólag jön rá az ember,  egyszerűbben is lehetett volna.

Orchideák helyén gyöngyköles. Dr. Kiss  Gábor és Kovács László Tolna megye természetvédelmi területeit bemutató egyébként remek kis füzetkéje szerint a Sötét-völgyi erdő  az  "orchideák paradicsoma", ahol 12 fajuk fordul elő. Ugyanők kakasmandikóztak a Haramia-forrásnál. is, amelyik szintén nagyon régi adat lehet csak. Tavaly én hiába kerestem őket.  Tóth István Zsolt kosborokra vonatkozó adatai azonban visszafogottságra kell, hogy intsenek. Ő az elmúlt években a teljes dombságnak 9 helyén, 4 fajnak , 45 egyedét találta meg mindössze. Az egyedszám nagy részét  egyébként is a kevésbé látványos fehér madársisak adja.  A tendencia itt is erősen csökkenő. Mivel Tóth István Zsolt hazánk egyik legelismertebb kosborszakértője, ezért adatainak hitelt kell adnunk. Szerinte a 12 faj az elmúlt több évtized összességéből kellett, hogy összejöjjön, és már rég a múlté.

Tarvágásból szép a látvány pár évig.

Kosborok helyett ínfű és farkaskutytej

Lassan újra rá lehetne mérni erre a régi 380-as eperfára.

Rigógyerek

Dámgyerekek

A párában felsejlik a Mecsek