2015. május 14., csütörtök

Nagyezerjófű keresése

A csekélyke, Szekszárdi-dombság növényvilágával foglalkozó irodalom mindegyike megemlíti, hogy a dombságunkban is él a mutatós és védett nagyezerjófű. Arra gondoltam, ha valahol esélyem van ezt a növényt felfedezni, akkor az a Kakasd és Ladomány környéki puszatfüves domboldalak sora. Mint már többször említettem, ide nem könnyű az eljutás, és is hosszan  gyalogoltam a szúrós galagonyásban. 

Első meglepő növénytalálatom ez volt, egy csalános szélén. Azonosítása folyamatban.

Ezeknek az elvadult  domboldalaknak a legjellemezőbb növénye a szintén védett keserű pacsírtafű, amiből rengeteg van errefelé

A kora tavaszi héricsből is találtam még egy példányt

Végül csak összejött. Három példányt találtam ebből a gyönyörű növényből.

Szép virágait nem célszerű babrálni, magas illóolaj tartalmuk miatt bőrirritációt okoznak kis szemölcsei.

A széptölgyesi tavak

Kereszt a ladományi faluvégen.