2016. február 11., csütörtök

Sárközi tölgyek, gemenci hóvirágok


Az őcsényi tölgyhöz tett múltheti utam alatt szúrtam ki a távolból néhány tölgyet. Egy-két kisebb, a keselyűsi úthoz közeli tölgyet már láttam régebben is, de ezek nem jelentősek.
A keselyűsi nyárfasor legnagyobb fái

Messze bent a földek közt, a Lankóci-Kis-Duna és a Báta közt kiszúrtam egy hete egy sokkal ígéretesebb tölgyet. Amikor ehhez a ponthoz értem, arra gondoltam, hogy talán még 400-as sem lesz.  Jó látszik, hogy a gumicsizma fontos kellék volt ma. Tegnap hatalmas esők voltak errefelé.

Végül 465 cm lett. Megtévesztően karcsú, tökéletes koronájú tölgy. Egy kicsit engem dendromania főcímén lévő, azóta már elpusztult  tölgyre  emlékeztet, de ennek  dől a törzse, kevésbé tökéletes. Hatalmas betontömböket pakoltak a lábához, alaposan elcsúfítva a közvetlen környezetét, de így is uralja a tájat.  Teljesen egészségesnek tűnik, még sokat nőhet, ha szerencsém van még én is megélhetem a listára kerülését. 

Mezei verebek

A Báta első méterei. Háttérben a Kendergyár. Az 1930-as években épült ez, akkor nagy szám volt, a csődközeli, ipar nélküli Szekszárdon nagy reményeket fűzteke hozzá. Ma szerintem a nagy része üres, egy részében mintha lakások lennének.  A Báta a középkorban hajózható Duna-ág volt. A 18.századi térképeken már egy itt lévő  hatalmas ingovány volt a forrása, akárcsak a Lankóci-Kis-Dunának, ami a középkorban még a fő ág volt. Ma mindkettő a keselyűsi út mély árkából indul. Nevük sem a régi, a Báta hivatalosan ma Szekszárd-Bátai-főcsatorna. Ma belvízelvezető csatornaként működnek. 

A Lankóci-Kis-Duna, aminek partján a nagy füzeket találtam a múlt héten, jóval jelentősebb, mutatósabb, mint a Báta. A partján komolyabb galériaerdő is húzódik.

A keselyűsi fasor királya és kísérője.

Ugrás ki Keselyűsbe, hóvirágnézőbe. Ez még csak bimbózik.

Sok viszont már virágzik. Az erdőbe be sem tehetném a lábam most, mert a Gemenc Zrt.  agancstolvajlási fóbiájában teljes erdőjárási tilalmat rendelt el  megint, március közepéig. Nagyon nem tetszik ez a hozzáállás nekem. Akinél agancsot találnak, azt büntessék meg! De néhány tolvaj miatt kitiltani mindenkit, ez szerintem alapvető emberi jogokat sért.
Korán jön az idén a tavasz, tavaly március elején nyíltak csak. 
A mogyoró is virágzik már