2016. április 9., szombat

Az Örjeg (Vörös-mocsár) vidékén, nagy fákkal

Tegnap munkám megint az Alföldre szólított, és végezvén kicsit körbenéztem a Kalocsa környéki sváb falvakban és határukban. 
A II. Katonai felmérés térképe az általam bejárt vidékről. Itt Vörös-mocsár elnevezést használják arra a nagy kiterjedésű lápvidékre, ami (Nemes)nádudvardtól Akaszóig terjedt, és a pleisztocénben erre tekergő Duna maradványa volt. Az ős-Duna hozta létre azt a löszös-homokos magaspartot  is, amelyen a hajósi szőlők, Császártöltés, -és a térképen nem látható- Nemesnádudvar fekszik. Mára természetesen a vidék nagy részét lecsapolták, foltokban maradt fenn egy-két ősi jellegű terület. 
Egy ilyen terület a  Hajósi-kaszálók és löszpartok Természetvédelmi terület. Ez persze mára már jelentősen kiszáradt, és mint neve is mutatja inkább kaszáló, mint láp. Nemrégiben még legeltettek is ezen a vidéken. A magaspartról ilyen ez a vidék.
Kellemes meglepetésemre terület szélén- még a hajósi pincefalu széle is felsejlik- egy hatalmas fűz áll. Akkora, hogy szinte mellbevágó az élménye. Nem volt nálam centi, de legalább 7-8m-esnek néztem. Igaz becsapós, mert nem látszik, hogy a csalán mögött kissé elkeskenyedik.

Meglehetősen magas is. Egyik ága nemrégiben törhetett le.

Újabb füzek, különösen a bal oldali biztató. A terület hatalmas, de ingoványos. Nekem meg se normális lábbelim, sem időm nem volt részletes vizsgálódásra.  

Újabb nagy füzek.

A meredek löszpart oldalában epergyöngyikék...

...és pusztai meténg. Mindkettő védett.

Itt itattak régen.

Ennél a fűznél fordultam vissza, azzal hogy egyszer ide még visszatérek, centivel, gumicsizmában.
Következő megállóm a császártöltési tanösvény eleje volt. Itt is először felmentem a magaspartra, ahol megint rengeteg epergyöngyike termet.
Ez a Vörös-mocsár
Itt is csak a tanösvény elejét volt időm bejárni.

Hazafelé még beugrottam az érsekhalmi földvár és a Hét-völgy körüli tanösvényhez. Ez kissé csalódás volt nekem. A képek alapján szebbet, többet vártam. Itt kiirtották az akácost, de a helyén csak egyre erőteljesebb lesz a ruderális gyomtársulás. 

Kilátópontként állítólag kiváló, de nem szemerkélő esőben. 

A beigést növényritkaságokról jobb nem is beszélni. A legjelesebb növény itt az ernyős sárma volt, amit nem ritkaság.

Nemesnádudvar gondozottsága szinte Svájcot idézte. Feked óta nem láttam hozzámérhető falut. A temetőben a kálváriát jöttem megnézni, de egy korai juhar is megállásra késztetett.

Szép fa, listásnak érzem.